OVER PEET

_vb_3105-opt

  • Commercials voor:
    KPN, TomTom, Kijkwijzer, Autodrop, Old Amsterdam, Bloemen.nl (shortlists ADCN + Young Directors Award), Samsung, Spotify, Nederlandse Hersenstichting (Socutera Award), Buienradar, T-Mobile, Philips, Mora, Viacom (2e Prijs Adweek), Bosch, Canon, Crystal Clear, 999 Games, Rexona, Maaslander, Sportlife, Universal Pictures, Bang & Olufsen, Rabobank, Hunkemöller e.v.a.

 

Peet Gelderblom is een freelance regisseur met meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van televisiecommercialsdocumentairesdrama, promo’s en broadcast design. Peet is een sterke verteller en conceptuele denker, een goede luisteraar en een betrouwbare kracht op elke set. Met zijn gevoel voor stijl, sfeer, drama, timing, muziek en compositie is hij de aangewezen persoon om audiovisuele content precies het effect te geven dat het nodig heeft.

Zijn commercial portfolio bevat werk voor cliënten als KPN, TomTom, Kijkwijzer, Autodrop, Samsung, Spotify, Buienradar, Mora, Old Amsterdam, Philips, Bosch, Canon, Crystal Clear, Rexona, Maaslander, Sportlife, Universal Pictures, Bang & Olufsen, Rabobank en Hunkemöller. “De Klos” voor Bloemen.nl, geproduceerd door In Case of Fire, haalde de shortlists van zowel de ADCN als de Young Directors Award in Cannes. Hij won de Socutera Award met een spot voor de Nederlandse Hersenstichting in 2007.

Peets TV-werk omvat een keur aan programma’s, docu’s, drama, promo’s, clips en perspresentaties voor vrijwel alle publieke en commerciële zenders. Hij werkte met presentatoren als Ruby Wax, Art Rooijakkers, Johnny de Mol, Sophie Hilbrand, Lauren Verster, Katja Schuurman, Cornald Maas, Bridget Maasland, Erik van der Hoff, Linda de Mol, Patrick Lodiers, Renate Verbaan, Sebastiaan Labrie en vele anderen. Waar is De Mol? kreeg een nominatie voor de Beeld & Geluid Awards en in 2006 werden Peets live action station ID’s voor Talpa beloond met een Bronzen Button.

In 2016 werd zijn hermontage van Brian De Palma’s Raising Cain benoemt tot officiële Director’s Cut, waarna Shout! Factory hem de supervisie gaf over de blu-ray restauratie. Out of Sync, zijn korte fictiefilm met Romijn Conen, Marieke de Kruijf en Beau van Erven Dorens, draaide op verscheidene festivals wereldwijd, werd bekroond in Milaan en verkozen tot Vimeo Staff Pick. Pretty Messed Up, zijn serie conceptuele movie mash-ups, is op dit moment te zien op Fandor en Filmscalpel.

Peet was als kleine jongen al obsessief creatief–altijd aan het tekenen, schrijven, optreden, jammen of in de weer met zijn vaders Super-8 camera. Als twintiger was hij de leadzanger van de funkformatie Dirty Laundry en onder de naam Man After Midnight maakt hij nog steeds muziek. Hij studeerde aan het Grafisch Lyceum te Rotterdam en werkte kortstondig als copywriter en desktop publisher voordat motion graphics en digitale montage hem naar het audiovisuele vakgebied trokken.

In zijn eigen tijd publiceert Peet film-gerelateerde artikelen en video essays op websites als RogerEbert.com, IndieWire, Fandor, Film School Rejects en Slant/The House Next Door. Tussen 2004 en 2008 was hij de founding editor van 24LiesASecond, een platform voor provocerende filmkritiek met een “underdog bite”. Zijn satirische strip Directorama, door filmmaker Don Mancini beschreven als “Doonesbury voor cineasten”, vormde een terugkerend onderdeel van het internationale tijdschrift Smallformat.